El transport públic aguanta l’estrebada

Vam acabar el post anterior parlant del transport públic per carretera a Alella. Avui ens proposem analitzar-ne el seu comportament durant l’any 2011, gràcies a les dades facilitades a La Garnatxa per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

Més usuaris

Les línies de transport públic -urbà i interurbà- que operen a Alella no sols van aguantar l’estrebada provocada per la persistència de la crisi i el descens de l’activitat econòmica el 2011, sinó que fins i tot van atreure nous usuaris en relació a l’any anterior. Es tracta d’una dada altament positiva si tenim en compte que el 2010 ja va ser un any en què el transport públic alellenc es va refer una mica de les davallades de 2008 i 2009.

En conjunt, l’increment global de viatgers va ser del 3,74%, en passar de 326.842 el 2010 a 339.545 el 2011. Aquesta dada, però, pot induir a error, ja que la pràctica totalitat d’aquests 12.703 nous trajectes corresponen a la línia interurbana Teià-Alella-Barcelona. Tot seguit us oferim el balanç de cada línia.

Transport urbà

A Alella hi ha dues línies de transport urbà amb destinació a l’estació de tren del Masnou: l’Alella Exprés, que la connecta amb el centre del poble, i l’Alella Circumval·lació, que la uneix amb els barris d’Alella Parc, Mas Coll, Can Comulada, Mar i Muntanya, La Gaietana i Montals. Aquestes línies són finançades majoritàriament amb recursos propis de l’Ajuntament d’Alella.

El 2011, l’Alella Exprés va transportar 150.668 passatgers i l’Alella Circumval·lació, 69.863. Segueix, per tant, la tendència iniciada el 2009, coincidint amb l’entrada en funcionament d’aquest segon servei: el transvasament de viatgers de l’Alella Exprés cap a l’Alella Circumval·lació. El motiu és evident: l’ampliació de les freqüències de pas introduïda el 2010 fa que les dues línies siguin perfectament complementàries, especialment en hora punta.

En números rodons, la primera va perdre 2.000 usuaris i la segona en va guanyar 4.500, de manera que el balanç global del transport es va saldar amb un augment de l’1,16% el 2011.

Transport interurbà

A Alella operen dues línies amb destinació a Barcelona, que són finançades per la Generalitat. Una té el seu centre d’operacions a Alella, mentre que l’altra prové de Teià i presta també servei als barris d’Ibars Meia i Can Sors.

El 2011, la línia Alella-Barcelona va repetir els registres de l’any anterior: 108.000 usuaris. De fet, el veritable creixement del transport públic experimentat l’any passat es deu a l’entrada en funcionament, el novembre de 2010, de la línia Teià-Alella-Barcelona. El servei va ser creat a petició dels dos ajuntaments i durant el primer mes i mig va transportar, encara no, mil persones. El 2011, la xifra de viatgers mensual s’ha triplicat. En còmput anual estem parlant de 10.868 usuaris. La immensa majoria són teianencs, però també n’hi ha de masnovins i alellencs. Per tal de quantificar realment quina és la demanda alellenca i conèixer el perfil de l’usuari (barri de residència, horaris, franges d’edat…) convindria que el titular de la línia -o l’Ajuntament, en el seu lloc- procedís a realitzar un comptatge durant un parell de jornades.

La T-11, una resposta a l’encariment de preus

La capacitat d’atracció del transport públic el 2012 planteja algunes incògnites. A la crisi econòmica subjacent -que ha motivat un descens dels desplaçaments per motius laborals- s’afegeix l’increment de tarifes dictat per l’ATM. A Alella, que forma part de la segona corona tarifària, el bitllet senzill i la T10 de dues zones costen, des de l’1 de gener, 2,70 i 18,40 euros, respectivament.

Per fer front a aquests augments han sorgit diverses iniciatives. En aquest post, parlàvem de la vaga de consum impulsada per la plataforma ciutadana TMB51. El passat dia 6 en vam conèixer una altra. S’anomena T-11 i l’impulsa la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB). Com sabeu, la T-10 és un títol integrat no nominal (o multipersonal) que permet fer tres transbordaments en una 1 hora i 45 minuts en dues zones. Partint d’aquestes premissa, la iniciativa consisteix a regalar o deixar en la parada a disposició d’altres persones la targeta T-10 exhaurida perquè algú aprofiti el temps que resta de la darrera validació. Existeixen altres maneres d’utilitzar la T-11 i, en concret, una que permet de doblar-ne el rendiment: l’anomenada T-20, que equival a obtenir un descompte del 50%.

Cada dia, 150.000 persones acaben la seva T-10. Fent una simple regla de tres, la FAVB estima que si un de cada deu usuaris secundés la crida, l’efecte que aquesta tindria sobre la recaptació superaria, amb escreix, el frau que suposen les 13.000 persones que diàriament es colen al metro. La iniciativa T-11 té un objectiu doble. D’una banda, vol ser una “reivindicació contra la pujada del preu dels bitllets del transport públic”. I d’altra banda, pretén “fomentar la solidaritat i engegar sistemes d’ajuda mútua en el moment de crisi actual”.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: