Els descomptes per alta ocupació ja són efectius a la C-32, enmig de les crítiques

El Departament de Territori i Sostenibilitat i la concessionària Invicat (abans Acesa) han avançat dos mesos la seva previsió inicial i avui mateix, 1 de febrer, han començat a aplicar el descompte per als vehicles d’alta ocupació que facin servir el peatge d’Alella. La bonificació per als vehicles que viatgin amb tres o més ocupants és del 40%. Això sí: únicament se’n poden beneficiar els conductors que disposin d’un sistema de pagament telemàtic (Via T), tot i que encara no s’hi ha implantat un sistema automatitzat.

En una nota de premsa, el Departament informa que “provisionalment els usuaris que vulguin  gaudir del descompte hauran de tenir teletac i realitzar el pagament en les vies de pagament manual que estiguin  senyalitzades amb el logotip 3+ i informar el personal de la cabina. Aquest farà la comprovació i validació pertinents per tal que s’apliqui el descompte”.

La Garnatxa critica que la Generalitat restringeixi l’aplicació del descompte per alta ocupació als titulars del teletac, ja que la seva obtenció suposa un cost addicional per als usuaris, i recorda que la mateixa concessionària preveia efectuar-ne la supervisió en “vies senyalitzades per a vehicles VAO” al marge de les vies de “telepeatge”, com s’acredita en aquest quadre i com es desprèn del fet que transitòriament el control dels requisits es realitzi ocularment per part del personal de cabina.

El sistema que es preveu instal·lar ha estat desenvolupat per la catèdra de robòtica de la UPC i l’empresa EMTE per encàrrec de l’empresa pública Tabasa, que gestiona els túnels de Vallvidriera. La Garnatxa hi veu dos problemes afegits: el temps que es trigarà a validar l’operació –que es contradiu la filosofia del teletac, que és un sistema dinàmic sense aturades- i la captació d’imatges no autoritzades.

El funcionament serà el següent: les màquines de cobrament per als vehicles d’alta ocupació disposen d’un botó específic per sol·licitar el descompte. Una càmera s’encarrega d’identificar el nombre d’ocupants. El procés triga, aproximadament, tres segons, que és el mateix temps que l’operació de pagament amb targeta. En prémer el botó, l’usuari donaria el seu consentiment a ser enregistrat. Aquestes imatges servirien perquè el personal de la concessionària fes les comprovacions adients. Teòricament, la privacitat estaria garantida i les imatges no permetrien la identificació visual dels passatgers.

El preu del teletac

Els vincles i interessos comuns –polítics i econòmics- entre la Generalitat, d’una banda, i la concessionària (Invicat) i el principal grup financer i inversor del país (La Caixa) a través del grup Abertis, de l’altra, són públics i notoris. Heus ací la raó que explica l’obligació de contractar el servei de teletac. Fer-ho a La Caixa suposa un desembors inicial de 50 euros pel preu del dispositiu (que caduca al cap de 5 anys i cal tornar a pagar) i una quota anual de manteniment de 15 euros més. A Catalunya Caixa el cost d’emissió és de 35 euros i la quota, de 15. Alertats per la pèrdua de la gratuïtat del peatge, alguns residents a la zona han optat per retornar els dispositius a les entitats bancàries.

Les persones interessades a adquirir-ne algun poden estudiar altres opcions, com la de Mobe, que ofereix un sistema de telepeatge de prepagament homologat per Via T a un preu molt més econòmic: 16,90 + IVA per l’aparell i 6 euros de manteniment anual.

El descompte ‘verd’ també entra en vigor

A més de l’alta ocupació, el nou model de descomptes a les autopistes de peatge de titularitat de la Generalitat en preveu dos més que són acumulables: una bonificació del 30% per recurrència (si el nombre de viatges mensuals en dia feiner és superior a 16) i una altra, també del 30%, per a vehicles de baixes emissions. A més d’estar restringida als desplaçaments de dilluns a divendres no festius, per beneficiar-se’n cal disposar del model Via T de teletac i que el vehicle estigui registrat al portal EcoviaT d’internet. Al registre s’haurà d’aportar la fitxa tècnica del vehicle en cas que inclogui el nivell d’emissions de diòxid de carboni o un certificat oficial del fabricant en cas que aquesta dada no figuri en la fitxa tècnica.

 Altres bonificacions

A banda dels descomptes impulsats per la Generalitat, les concessionàries d’autopistes tenen la seva pròpia política de fidelització. Per al cas de la C-32, Invicat disposa de dos programes: Bonotac i Tacconsum. Cal assenyalar, un cop més, que per gaudir-ne cal disposar de teletac i que aquests descomptes no són acumulables amb els fixats per la Generalitat.

Dels dos, el programa Bonotac és l’únic que pot oferir algun avantatge als usuaris del peatge alellenc, tenint en compte que el cost de la tarifa (0,35 euros).  Aquest programa aplica descomptes a partir del cinquè viatge pels trànsits efectuats de dilluns a divendres no festius en les franges horàries de menys trànsit (de 0 a 07h, de 10 a 17h i de 20 a 24h), segons l’escaleta següent:

Número de viatges Descompte
De 6 a 10 5%
D’11 a 20 10%
De 21 a 30 20%
De 31 a 40 30%
De 41 a 50 40%
De 51 en endavant 50%

La restricció horària desapareix quan el nombre de trànsits és igual o superior als 30 mensuals en dia feiner, de manera que els descomptes per recurrència que ofereix la concessionària són més generosos que els aplicats per la Generalitat a partir dels 40 trànsits.

Moció contra el peatge

El ple de l’Ajuntament no està conforme amb la nova política de bonificacions que ha implantat la Generalitat des de l’1 de gener i dijous passat va aprovar per unanimitat de tots els grups una moció en què s’insta el Govern català a restituir la gratuïtat de l’autopista per als residents a la zona mitjançant “l’eliminació física de l’estació de peatge”. Aquesta resolució unívoca del consistori alellenc arriba pocs dies abans que tingui lloc la trobada entre el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, i l’alcalde d’Alella, Andreu Francisco, prevista per al dia 8, per parlar de la gratuïtat del peatge.

Advertisements

2 responses to “Els descomptes per alta ocupació ja són efectius a la C-32, enmig de les crítiques

  1. Mercè 19 febrer 2012 a les 18:14

    Doncs haurem d’estar a sobre del Ple de febrer, doncs s’ha anunciat una moció d’ERC-PSC contra tot allò que per unanimitat es va aprovar al Ple de gener.

    • La Garnatxa 21 febrer 2012 a les 11:03

      El ple sempre és instructiu i paga la pena despenjar-s’hi o escoltar-lo en streaming des de casa. Encara que els temes a tractar siguin pocs i encorsetats (els legalment ineludibles i poca cosa més), el ple diu molt del tarannà, l’interès i la feina de tots i cadascun dels regidors i regidores: tant del govern com de l’oposició.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: