10 de gener, vaga de consum

Tot i que els mass media al servei de l’establishment no se n’han fet gaire ressò, avui s’ha produït un fet extrordinari: una vaga de consum que ha tingut com a objecte el transport públic.

La iniciativa ha estat convocada pel col·lectiu TMB51 a través de les xarxes socials (bloc, Facebook i Twitter) i ha consistit en una crida a la ciutadania perquè avui no fes ús del transport públic (ferrocarrils, autobusos i metro) com a senyal de protesta contra l’increment de tarifes dictat per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) el passat 19 de desembre. Com a alternativa, la plataforma TMB51 proposava cobrir els desplaçaments anant a peu o en bicicleta, o compartint vehicle.

La iniciativa té, a més, un component de reivindicació romàntic, ja que s’emmiralla en les quinze jornades de vaga que els ciutadans de Barcelona van protagonitzar contra la pujada del preu dels bitllets del tramvia l’any 1951. A diferència d’aquella, la vaga de TMB51 se circumscriu a un sol dia, si bé no es descarta la possibilitat d’emprendre noves accions més endavant.

Tot i que l’acció ha tingut un seguiment poc significatiu quantitativament en un entorn metropolità com el barceloní, on diàriament es produeixen milers de desplaçaments modals, el cert és que els seus organitzadors han aconseguit aplegar més de 8.000 adhesions a Facebook, així com el suport de diverses assemblees d’indignats, el sindicat CGT i les CUP.

Pujades del 8 al 38%

La vaga de consum és la reacció ciutadana a la pujada abusiva de les tarifes de transport dictada per la Generalitat. Amb l’argument que els usuaris només cobreixen el 40% de la despesa pública en matèria de transport col·lectiu, l’ATM va aprovar un increment mitjà de les tarifes del 8%. L’augment arriba al 12% en el cas del títol més utilitzat, la T10 (que puja 1 euro: de 8,25 a 9,25), i s’enfila al 38% per al bitllet senzill (que passa d’1,45 a 2 euros).

A Alella, que forma part de la segona corona tarifària, el bitllet senzill i la T10 de dues zones costen, des de l’1 de gener, 2,70 i 18,40 euros, respectivament.

L’Ajuntament assumeix el déficit

Segons informa el darrer número d’El Full, el govern municipal (ERC-Sumem per Alella i PSC) no repercutirà l’increment de tarifes sobre els beneficiaris de la T10 per a la promoció del transport urbà. Aquesta modalitat de títol social és l’única autoritzada dins el sistema tarifari integrat de l’ATM perquè els ajuntaments puguin intervenir en la política de preus del transport. En el cas d’Alella, la T10 social va ser introduïda l’any 2007 per la regidoria de Sostenibilitat, aleshores en mans de La Garnatxa, per fomentar-ne l’ús entre els majors de 65 anys, els menors de 18, les persones aturades i els discapacitats. Fins ara, el seu preu de venda al públic s’havia situat sempre un 20% per sota de la tarifa estipulada en cada moment per l’ATM.

La decisió de l’equip de govern de congelar-ne el preu per a 2012 i deixar-lo en els 6,80 euros que costava el 2011 té dues derivades: que l’estalvi relatiu per a l’usuari creix del 21% d’anys anteriors al 36%, i que l’assumpció d’aquest sobrecost l’entomarà, en solitari, la hisenda municipal.

Des de La Garnatxa aplaudim la iniciativa. A més de ser un gest inèdit en els temps que corren, la considerem justa, valenta i encertada; una aposta pel dret a la mobilitat dels col·lectius més vulnerables i un signe inequívoc de compromís a favor de la cohesió social.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: