Peatge d’Alella: adéu a les bonificacions

Poques hores després de fer públic un increment del preu dels peatges per a 2012 d’entre el 4,8 i el 6% a les autopistes catalanes, el Govern de la Generalitat de CiU va anunciar ahir que anul·la els acords adoptats per l’anterior executiu del PSC, ERC i ICV l’any 2007 i deixa sense efecte, en conseqüència, la política de bonificacions per als usuaris habituals del peatge de la C-32 a Alella. Fins ahir, els conductors d’Alella, El Masnou, Teià i Tiana que fossin titulars d’un teletac domiciliat en sucursals de la zona podien gaudir d’un descompte del 100% del cost del peatge en cas de realitzar un nombre mensual de viatges, els dies feiners, superior a 8. Segons dades de la mateixa Generalitat, la decisió perjudica 7.000 conductors.

A partir de l’1 de gener, els usuaris que accedeixen a la C-32 per aquesta estació de peatge perden aquest benefici i passen a regir-se pels mateixos criteris de bonificació que el Departament de Territori i Sostenibilitat ha dissenyat per a la resta de barreres de les autopistes de l’entorn de Barcelona. El nou sistema preveu tres conceptes susceptibles de bonificació:

– La recurrència (- 30%), que es fixa en un nombre de viatges superior a 16 al mes, de dilluns a divendres.

– L’alta ocupació (-40%), que s’estableix per a vehicles amb tres o més ocupants.

– El baix impacte energètic (-30%) per a vehicles elèctrics o amb emissions inferiors a 108 gr/km (gasoil o biodièsel) i a 120 gr/km (benzina).

Els tres conceptes són acumulables, si bé no es preveu computar el descompte per l’alta ocupació fins al segon semestre de l’any, una vegada implantats els sistemes de control necessaris.

Crítiques municipals

Des de l’Ajuntament d’Alella, el seu alcalde, Andreu Francisco (ERC-Sumem per Alella), ha criticat la decisió. En declaracions a TV3, Francisco ha lamentat, un cop més, que la Generalitat no hagi consultat el municipi, i s’ha mostrat “molt decebut” pel fet que els veïns de la localitat hagin de tornar a pagar després d’haver protagonitzat “una llarga i continuada reivindicació i mobilització per demanar el rescat de la concessió i la gratuïtat d’una via que ja fa 42 anys que paguen els usuaris de la comarca”.

La Garnatxa sol·licita el rebuig del Ple

Després de conèixer la notícia, La Garnatxa s’ha adreçat a l’alcalde per sol·licitar-li la inclusió d’una moció de rebuig en la sessió plenària del mes de desembre o, alternativament, la   convocatòria d’un ple extraordinari per abordar aquesta qüestió. Cal recordar, en aquest punt, que els membres de l’entitat ecologista van ser pioners en l’obertura de les barreres del peatge d’Alella el 2001  i que més endavant, amb responsabilitats de govern, van dur aquesta mobilització a les institucions. Des de 2003, l’Ajuntament d’Alella va promoure diverses concentracions ciutadanes davant els accessos de la C-32 per reclamar-ne la gratuïtat.

Com a col·lectiu ecologista, La Garnatxa valora positivament els nous criteris de la Generalitat per al conjunt de la xarxa de vies de pagament, però reitera que el tracte diferencial del Baix Maresme té el seu origen en la injustícia -o l’anomalia- que suposa haver de pagar una infraestructura plenament amortitzada en concepte de mobilitat obligada, ja que no hi ha alternatives viàries: per entrar o sortir del municipi s’ha d’agafar, forçosament, la C-32.

Com en el cas de l’anunci de venda dels habitatges socials de Cal Doctor, La Garnatxa deplora que el Govern de CiU hagi tornat a actuar unilateralment i amb deslleialtat institucional en relació a l’acord de 2007 adoptat pel seu predecessor, i fa avinent que la decisió altera també el contingut del Pacte per a la Millora de la Mobilitat al Maresme signat el 16 de març de 2010 entre el Departament de Política Territorial i el Consell Comarcal pel que fa a la política de peatges.

Moció en espera

Fruit de la preocupació ciutadana estructurada a l’entorn de la coordinadora Preservem el Maresme per l’impacte irreversible que suposaria la construcció de calçades laterals a la C-32, La Garnatxa va fer arribar al conjunt de grups municipals, el passat 17 de novembre, una proposta de moció per demanar a la Generalitat l’anul·lació oficial i definitiva del projecte de Ronda Mataró i de l’estudi informatiu de Ronda Maresme. Complementàriament, aquella proposta va ser formulada en temps i forma al registre municipal perquè fos debatuda i tinguda en consideració en la comissió informativa prèvia al ple d’aquell mes. Per a sorpresa nostra, la proposta va quedar sobre la taula.

La portaveu de Gd’A, Mercè Marzo, va comunicar-nos que el seu grup subscriuria la moció quan es votés. Andreu Francisco, en nom d’ERC-Sumem per Alella, també va explicitar-nos el seu suport, però va explicar que la moció no s’inclouria a l’ordre del dia del Ple d’octubre perquè els representants de CiU i PP -que ara governen plegats al Consell Comarcal- havien demanat temps per estudiar-la; un extrem que la portaveu de Convergència, Cristina Xatart, absent a la informativa, va assegurar que desconeixia. Per la seva part, PP i PSC segueixen sense donar senyals de vida.

Atès el temps transcorregut des que la moció va ser formulada; assabentats de la possibilitat que no se celebri el Ple ordinari de desembre en espera de tenir enllestida una proposta de pressupostos per part del govern municipal, i vista ara l’oportunitat de deixar clara -un cop més- l’opinió inequívoca del municipi respecte de la política de peatges, La Garnatxa fa una crida al conjunt de forces polítiques perquè reaccionin immediatament i amb contundència a l’anunci d’eliminació de l’exempció del peatge d’Alella als usuaris habituals en el marc de la proposta de moció formulada per aquesta entitat. Recordem que, en la seva part resolutiva, la moció instava el Govern de la Generalitat a dues coses:

– Acordar l’anul·lació definitiva del projecte de Ronda Mataró i que, alternativament, impulsi de la mà del Consell Comarcal i en coordinació amb el Pla Director Urbanístic previst al Pla Territorial Metropolità un nou procés de participació al respecte que abordi els dèficits de mobilitat que pateix la comarca des d’una perspectiva global i que tingui en compte l’opinió pública maresmenca i les alternatives proposades.

– Demanar al Govern català que vetlli pel transferiment dels 400 milions d’euros acordats amb el Ministeri de Foment el desembre de 2009, i que mantingui el compromís d’invertir-los íntegrament en la millora de la mobilitat a la comarca davant de l’important dèficit que pateix en matèria de transport públic en relació a la resta de l’entorn metropolità.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: