Preservem el Maresme vol liquidar la Ronda de forma oficial i definitiva

La coordinadora Preservem el Maresme demana un posicionament inequívoc a les institucions governades per CiU -ajuntaments, Consell Comarcal i Generalitat- en relació al projecte de desdoblament de l’antiga N-II al Maresme i la construcció de calçades laterals a l’autopista C-32. La plataforma vol que el Departament de Territori i Sostenibilitat passi de la suspensió de facto de Ronda Mataró a l’anul·lació oficial i definitiva del projecte en el seu conjunt: des de Mataró fins a Montgat.

Així s’ho ha fet saber el seu portaveu, Lluís Mas, al gerent del Consell Comarcal, Ramon Llastarry, i a l’alcalde de Mataró, Joan Mora; en espera d’entrevistar-se amb els responsables del Departament. Les citades reunions van tenir lloc els proppassats 14 i 27 d’octubre i van servir als integrants de Preservem el Maresme per sol·licitar dues coses més a les administracions: compromís polític per trobar una solució als dèficits de mobilitat al Maresme consensuada amb la ciutadania, i exigència al Govern de l’Estat perquè transfereixi a Catalunya els 400 milions d’euros associats al traspàs de l’N-II a la Generalitat acordat el 2010.

Les gestions de la coordinadora arriben després de diverses iniciatives parlamentàries d’ICV i ERC i tenen per objectiu desllorigar d’una vegada per totes una situació que fa mesos que sembla encallada: el nou Govern de la Generalitat va paralitzar el projecte construcció d’una via paral·lela a l’autopista davant la manca de consens en el seu traçat. La paralització afecta tant l’estudi informatiu de la Ronda del Baix Maresme com l’adjudicació de les obres de Ronda Mataró. La primera qüestió s’hauria de resoldre en el marc del Pacte de mobilitat del Maresme assolit l’abril de 2010 per la majoria de forces representades en el Consell Comarcal, però la comissió encarregada d’abordar aquesta qüestió encara no s’ha constituït. Per la seva part, l’adjudicació de les obres de Ronda Mataró està aprovada des del 26 de novembre de l’any passat a les empreses Copisa, FCC i Romero Gamero per un import de 59,5 milions, i la seva suspensió definitiva podria donar origen a indemnitzacions.

Iniciatives parlamentàries

En els darrers mesos, ICV i ERC han tractat infructuosament d’aconseguir un pronunciament ferm del Govern català.

El 8 de març el ple del Parlament va rebutjar la moció presentada per ICV que reclamava ajornar les obres de Ronda Mataró i la tramitació de l’estudi informatiu de la Ronda del Baix Maresme en espera que es realitzés un pla director de la mobilitat a la comarca, tal com prescriu el Pla Territorial Metropolità. CiU i PSC hi van votar en contra en considerar que qualsevol revisió del projecte s’havia d’analitzar en el marc del Pacte de mobilitat del Maresme, que instava a la Generalitat, entre moltes altres mesures, a realitzar la Ronda del Maresme en consens amb el territori.

El juliol, el grup d’ERC va impulsar una proposta de resolució sobre la mobilitat al Baix Maresme en què demanava dues coses: aturar la tramitació de l’estudi informatiu de la Ronda del Baix Maresme i redactar un estudi global de la mobilitat a la comarca en el termini de sis mesos. CiU s’hi va negar. El diputat Josep Rull va recordar que CiU ja va obrir un nou termini d’exposició pública de l’estudi i va reiterar la vigència i supeditació al Pacte de mobilitat del Consell Comarcal.

Finalment, la comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament va aprovar el passat 26 d’octubre una proposta de resolució d’ICV -transaccionada a la baixa amb CiU- en la qual s’insta el Govern a “iniciar, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries, els treballs per la redacció dels Plans directors urbanístics previstos en el Pla Territorial Metropolità de Barcelona (art 5.2.2.) per a la comarca del Maresme, prioritzant dins l’exercici 2012 el relatiu a les infraestructures de comunicació”. Cas de prosperar, la resolució serviria, com a mínim, per tornar a la senda de la legalitat i fer les coses com està manat, i no com el Departament de Política Territorial i Obres Públiques en mans del PSC havia pretès fer: passant el carro per davant dels matxos.

La normativa del Pla Territorial Metropolità estableix que ha de ser un Pla Director Urbanístic la figura que permeti cohesionar i coordinar els projectes viaris complementaris a l’actual autopista C-32, els accessos a les xarxes urbanes de carrers, la reconversió de l’N-II i el nou traçat ferroviari. Cal recordar que La Garnatxa va apel·lar a aquest raonament a l’hora de fonamentar part de les seves al·legacions contra l’estudi informatiu de la Ronda del Baix Maresme.

Ara, la CUP

Tot i que, com s’ha assenyalat, la comissió de mobilitat del Consell Comarcal encara no s’ha constituït després de les eleccions municipals -se sap, però, que repetiran Jaume Borrell en nom de CiU i l’alcalde d’Alella, Andreu Francisco, en representació d’ERC-, el nou conseller comarcal de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP), Eudald Calvo, ja ha anunciat que presentarà una moció al ple del Consell Comarcal per demanar-li  que “mostri el seu desacord amb la Ronda Mataró-Maresme i la seva voluntat de tancar aquest projecte de manera definitiva” i per “negociar amb el Departament una sortida de la situació actual que inclogui l’anul·lació definitiva del projecte de Ronda Mataró-Maresme”.

En termes molts similars s’ha expressat també el grup municipal de Tots per Argentona, que ha vehiculat al ple de l’ajuntament una moció en què insta la Generalitat a “negociar una sortida airosa d’aquesta situació que inclogui l’anul·lació oficial i definitiva del projecte”.

Advertisements

One response to “Preservem el Maresme vol liquidar la Ronda de forma oficial i definitiva

  1. Pingback: Estat de la qüestió 2 | Salvem Cami de la Serra

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: